Sledujte nás

BTL-ka sa pridáva k Etickému tendru

Novinky

Iniciatíva Etický tender je inšpirovaná českým projektom AKA Férový tendr a má za cieľ zlepšiť systém výberových konaní, eliminovať zbytočné tendre a tiež zvýšiť vzájomnú dôveru medzi klientmi a agentúrami. Nejde pritom o regulu ani o žiaden stanovený predpis, ale o akýsi guideline, pravidlá, z ktorých dodržiavania budú profitovať obe strany. Zahŕňajú v sebe otázky budgetu, timingu, zrozumiteľnosti zadania, tímových stretnutí, komunikáciu feedbacku, prítomnosť zodpovedných osôb v procese výberu i skicovné, o ktorom sa doteraz na Slovensku diskutuje len veľmi málo.

 

„Klub reklamných agentúr Slovenska má za úlohu okrem iného prispievať aj k pozitívnejšiemu a efektívnejšiemu vzťahu medzi agentúrmi a klientmi a k zvyšovaniu štandardu spoločnej práce. Práve preto sme iniciatívu otvorili ako diskusiu. Radi by sme počuli feedback, ako nastaviť tendrovanie tak, aby bolo nielen eticky ale aj efektívne pre agentúry aj zadávateľov. Mala by to byť pomôcka pre obe strany,“ hovorí Róbert Slovák, prezident KRAS. V súčasnosti je iniciatíva spustená v Beta verzii, ktorá vyzýva odbornú verejnosť, aby zaslala svoje podnety, nápady a tipy na jej vylepšenie.  

 

K Etickému tendru sa v týchto dňoch pridala aj Asociácia komunikačných agentúr BTL. Ako hovorí jej prezident, Tomáš Ručkay z Leopard Production, táto platforma nie je ani tak o výhodnosti či nevýhodnosti pre tú-ktorú stranu, ale skôr o biznis správaní, ktoré spoločne agentúry považujú za istý druh štandardu. Tento spôsob vzájomnej úcty dáva podľa neho všetkým stranám možnosť posúvať sa ďalej a zlepšovať svoje produkty. „Naše skúsenosti s tendrami sú rôzne. Sú klienti, ktorí berú tender naozaj zodpovedne a dokonca časť z nich sa pozerá aj na aktuálne rebríčky BTL agentúr. Na druhej strane sú aj takí klienti, ktorí miesto tendra robia skôr prieskum trhu a nápadov. V každom prípade, získať dlhodobejšiu zmluvu alebo klienta, ktorý chce mať svoju stálu agentúru, je dnes skôr výnimkou ako pravidlom,“ myslí si T. Ručkay.

 

Rovnako ako v reklamnom segmente tak aj v tom eventovom v prevažnej miere klienti hľadajú nápad a snažia sa mať čo najväčšiu možnosť výberu, aj keď, ako dodáva prezident BTL-ky, množstvo oslovených agentúr im tento prísľub nedáva. Na základe prieskumu, ktorý robil KRAS medzi svojimi členmi, ak dá klient vypracovať zadanie 17 reklamným agentúram, pripraví trh v prieme o viac ako 150-tisíc eur. A v konečnom dôsledku je to práve klient, kto tie peniaze zaplatí. Navyše, najlepšou motiváciou pre agentúru k dobrému výkonu je, ak cíti šancu uspieť, a teda nesúperí s ďalšími 16 agentúrami.  Ak sa pýtate, čo z toho máte vy ako klient, aj na to Etický tender ponúka odpoveď: „Miesto kvantity nápadov a riešení, z ktorých si aj tak musíte vybrať iba jeden, získavate vyššiu kvalitu toho víťazného.“ A samozrejme, je tu aj benefit tých 150-tisíc eur.

 

A práve snaha urobiť biznis kvalitnejším viedla BTL-ku k podpore iniciatívy za etické tendrovanie. Zmeniť spôsob fungovania tendrov iba jednostranne podľa T. Ručkaya možné nie je: „Potrebujeme na to dialóg dvoch strán, agentúr a zadávateľov, ktoré sa snažia posúvať  nielen svoje produkty ale aj svoju vzájomnú komunikáciu. Vďaka tomu vedia byť efektívnejší a viac sa chápať. Samotný Etický tender je len návodom ako na dané témy nazerať a prečo je dôležité ich posúvať.“

 

Všetkých 10 pravidiel Etického tendra spolu s odkazmi, aký benefit predstavujú pre klienta, nájdete na stránke http://kras.sk/tender/.

Podobné príspevky